close
تبلیغات در اینترنت
لطیفه ایرانی که به جوکی برای غربی ها تبدیل شد
درخواست فیلم دانلود سریال جدید دانلود فیلم ایرانی دانلود فیلم خارجی
  • دانلود آهنگ جدید سحر به نام دو نفره

    دانلود آهنگ جدید سحر به نام دو نفره

  • دانلود آهنگ جدید اپیکور به نام بیا وسط

    دانلود آهنگ جدید اپیکور به نام بیا وسط

  • دانلود آلبوم جدید ابی به نام لاله زار

    دانلود آلبوم جدید ابی به نام لاله زار

  •  متن ترانه بابک جهانبخش به نام زندگی ادامه داره

    متن ترانه بابک جهانبخش به نام زندگی ادامه داره

  • متن ترانه مهراد جم به نام شیک پیک

    متن ترانه مهراد جم به نام شیک پیک

  •  متن ترانه شبی که ماه کامل شد از محسن چاوشی

    متن ترانه شبی که ماه کامل شد از محسن چاوشی

  • دانلود آهنگ جدید شهرام شکوهی به نام عشق ممنوع

    دانلود آهنگ جدید شهرام شکوهی به نام عشق ممنوع

  •  متن ترانه باید رفت از رستاک

    متن ترانه باید رفت از رستاک

  • متن آهنگ جدید شهاب تیام به نام ماجرا

    متن آهنگ جدید شهاب تیام به نام ماجرا

  • متن آهنگ جدید معین به نام با من بمون

    متن آهنگ جدید معین به نام با من بمون

تبلیغات در سایت تبلیغات در سایت
  • تاریخ ارسال : یکشنبه 04 فروردين 1392
  • بازدید : 114 مشاهده

کامران شرفشاهی گفت: من به خاطر دارم در دوران کودکی به مطالبی که جنبه خنده آوری داشت «لطیفه» می‌گفتند و بعدها این اصطلاح فرنگی «جوک» درآمد!

 

به گزارش خبرگزاری فارس، طنز به عنوان یکی از ژانرهای ادبی در طول تاریخ ادبی جایگاه ویژه‌ای داشته است و در بین ایرانیان هم رواج زیادی پیدا کرده است. البته در این راه مسیر پر پیچ و خمی را طی می‌کند و گزندهای زیادی به آن وارد شده است. در برخی مقاطع و همچنین در حال حاضر در بسیاری موارد هم هجو و هزل نام طنز می‌گیرند یا شوخی‌های بی‌مورد با نام طنز گرفتن خود را توجیه می‌کنند.
 
کامران شرفشاهی که سالیانی است در کنار مطالب جدی به طنزنویسی هم مشغول است، معتقد است
 
*رواج طنز ارتباط تنگاتنگی با آزادی بیان دارد
 
رواج طنز ارتباط تنگاتنگی با آزادی بیان دارد هر گاه در دوره‌هایی شاهد هستیم که آزادی و امکان صحبت فراهم شده است، طنز رونق یافته است که یکی از این دوران مشروطه است که با شاعرانی روبه‌رو می‌شویم که طنزهای بسیار جدی داشتند. در شعر افرادی مثل میرزاده عشقی، نسیم شمال، فرخی یزدی و ملک‌الشعرای بهار و در نثر هم علامه دهخدا با نگارش «چرند و پرند» باب تازه‌‌ای بازی می‌کنند. پس از ان افراد دیگری مانند محمدعلی جمال‌زاده و صادق هدایت را می‌ببینیم که با ظهور این چهره‌ها ژانر طنز شکل گرفته‌ است و چهره‌هایی مانند خسرو شاهانی، رسول پرویز، ایرج پزشک‌یار و ... در این عرصه وارد می‌شوند که هر یک به نوعی سعی می‌کنند به آثار قوت و قدرت بخشند. البته طنزهایی که در سال‌های بعد از کودتا منتشر شد به فضای سیاسی نزدیک نبود و به دلیل اختناق سیاسی است که به سمت هجو، هزل و فکاهه رفت مثل فیلم‌های صمد بیشتر لودگی و شهره‌بازی است و پیام جدی ندارند و این آثار خودشان حالت خود فرهنگی دارند.